zondag 1 december 2013 om 09.30 uur

Eerste Advent in de Voorhof + viering Heilig Avondmaal
Voorganger(s): mw. ds. M.H. Kroes

Een vernieuwend ritueel met bijzondere zang
Op zondagmorgen 1 december mogen we in ‘De Voorhof’ het Heilig Avondmaal vieren, waarin mevr. Ds. M. H. Kroes uit Den Haag voorgaat. Met het vieren van het Avondmaal hernieuwen we onze verbondenheid van allen, van de kerk, als zijnde levend lichaam-van-Christus. Deze viering zal in een kring rondom de Avondmaalstafel worden gehouden. Deze opstelling is bedoeld om uitdrukking te geven aan de gelijkwaardigheid van allen. Ter verhoging van de intensiteit van de viering zal op deze zondag, in dezelfde kring, de jonge en talentvolle zangeres Anneke Bliek plaatsnemen. Op deze eerste zondag van Advent zal zij, tijdens het delen van brood en wijn, de aria ‘Süßer Trost, mein Jesus kömmt’ van J.S. Bach zingen. De tekst van dit lied, die gaat over de geboorte van Jezus, krijgt in de context van de Avondmaalsviering een dubbele betekenis: die van Jezus’ wedergeboorte in onszelf. Anneke zal worden begeleid door leden van het begeleidingsorkest ‘Con Passione’ uit Delft samen met Hans van Waveren, viool en Alexander Prins, orgel.

Anneke Bliek
Anneke Bliek is sinds mei 2008 lid van de Laurenscantorij te Rotterdam, waarmee ze regelmatig Bachcantates uitvoert en concerten geeft. Ook zingt Anneke in het professionele Laurens Collegium Rotterdam, dat op projectbasis concerten op de grotere podia van Nederland verzorgt. Daarnaast heeft ze medewerking verleend aan projecten samen met diverse befaamde orkesten, waaronder het Orkest van de Achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen, het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Ludwig Wicki en het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden.

1. Streekverband De Tien
3. Avondmaalscollecte

Collecte 1 december Streekverband De Tien: Stichting Hoop voor Albanië
Albanië is een land met enorme armoede. In het bijzonder voor de zwakken in de samenleving zijn weinig of geen voorzieningen. Deze doelgroep is vaak niet geïntegreerd in de samenleving en heeft /krijgt weinig kansen om een menswaardig bestaan te leiden.
Stichting Hoop voor Albanië heeft als doel om het materiële en geestelijke welzijn van het Albanese volk te bevorderen en hun leefomstandigheden te verbeteren. Zij werken vanuit een christelijke levensvisie, maar maakt geen onderscheid tussen ras of geloof. De Stichting verzendt vanuit Nederland kleding, huisraad, schoolmateriaal, medisch materiaal, voedsel en christelijke literatuur. In Albanië wordt er samengewerkt met lokale hulpverleners. Vaak zorgen deze lokale mensen ook voor de distributie. Enkele projecten van de Stichting Hoop voor Albanië zijn: bouw van diverse scholen, klinieken, bejaardenhuizen en huizen. Tevens ondersteunen zij een kaarsenmakerij voor verstandelijk beperkten.
Wilt u meer weten? Kijk dan op de website van de Stichting: www.hoopvooralbanie.nl. Daar staat ook een aantal filmpjes van de projecten.

Avondmaalscollecte 1 december Diaconaal Havenproject Rotterdam
De diaconie bestemt de avondmaalscollecte voor het “Diaconaal Havenproject Rotterdam”. Deze stichting, die bijna 25 jaar bestaat, richt zich op hulp aan zeevarenden van alle nationaliteiten in de Rotterdamse havenregio. Dit werk is nog steeds nodig. Steeds opnieuw wordt de diaconaal werker van de stichting, dhr. van Lent, geconfronteerd met zieken, ongelukken of erger. In de afgelopen periode heeft de diaconaal werker o.a. hulp geboden aan een Birmese werktuigbouwkundige met alvleesklierkanker, d.m.v. een computer kon hij met vrienden en familie communiceren in het thuisland, tevens werd er gezorgd voor maaltijden en diverse uitjes. Inmiddels wacht de man in zijn eigen land op een operatie. Ook helpt de diaconaal werker de bemanning van de 20 schepen die aan de ketting liggen in de Rotterdamse havens. Deze hulp bestaat voornamelijk uit internet en een opbeurend gesprek. Tevens werd er ook slachtofferhulp geboden op een schip waar een dodelijk ongeval had plaatsgevonden.
Dit project wordt bijna geheel gefinancierd uit diaconale gelden uit de provincie Zuid Holland. Graag uw bijzondere aandacht voor deze collecte.