maandag 30 januari 2023

Locatie:
 Hemelsblauw

‘INTELLIGENT DESIGN’
(= Doordacht Ontwerp) ofwel:

Harmonie in plaats van strijd tussen geloof en wetenschap

Bij de woorden ‘geloof’ en ‘wetenschap’ denken mensen al snel aan een tegenstelling. En de christenen onder hen zullen zich weleens afvragen of zij niet tegen beter weten ìn geloven. Misschien hebben de vele natuurlijke verklaringen (bijv. voor onweer) daar wel toe bijgedragen. Maar dat doet niets aan af aan het feit dat geloof net zo min zonder het bovennatuurlijke kan als room zonder melk. En trouwens: waarom zou er geen harmonie kunnen zijn tussen Gods bovennatuurlijke macht en natuurwetten? Wat ons betreft heeft God nota bene zèlf die wetten gegeven! Sterker nog: voor enkele tientallen jaren heeft wetenschappelijk(!) onderzoek ertoe geleid om bijvoorbeeld wat betreft het heelal van ‘Intelligent ‘Design’ (afk. I.D.) te spreken (in de titel vertaald met ‘Doordacht Ontwerp’). Het is alleen maar logisch dat ‘ontwerp’ de vraag oproept naar een ontwerpèr. En of je wilt of niet deze moet deze wel een bovennatuurlijk geestelijk wezen zijn. Ja, degene die wij ‘God’ noemen. De harmonie die we hier proeven tussen geloven en I.D. heeft zoveel betekenis en is zo bemoedigend, omdat zuiver wetenschappelijk gesproken I.D. erg sterk staat. Dit moet natuurlijk wel uit de uitleg van I.D. blijken, maar daarvoor dient dan ook de inleiding of het onderling gesprek.
Tijd en plaats: dinsdag 24 januari vanaf 14.30 u. en maandag 30 januari 2023 vanaf 19.45 u. in Hemelsblauw.
U bent sowieso welkom, maar als u van tevoren al weet dat u komt, dan hoor ik dat graag – zeker wat betreft 30 januari.

Ronald van Schouwen

datum en tijdstip 28-07-2024 om 9:30