donderdag 18 maart 2021

Locatie:
 Hemelsblauw

*** AFGELAST ***
HET KRUIS: STRAF, OVERWINNING OF BEIDE?

Het Kruis is hèt symbool van ons geloof. Maar wàt een uitersten: een marteldood aan de ene kant, en een glorieuze overwinning aan de andere kant... Met ‘Ik heb de wereld overwonnen’ roept Jezus deze overwinning uit. (Joh.16:33) Maar daarvoor was de vreselijke Kruisdood wel nodig. Die dood zag God als de enige mogelijkheid om nog verbonden te kunnen blijven met de door zonde diep gezonken mens.mens. Ook al kan er een groot verschil zijn in de mate waarin de ene of de andere mens in de schuld van de zonde deelt, de veelheid en diepte van zonde die God ziet (en vòòrziet) zou straf, zelfs de doodstraf, verdienen. Tegelijk weten we al uit het Oude Testament dat voor God niets zo typerend is als liefde, met name liefde in de vorm van trouw. Maar hoe kunnen dan een doodstraf en een trouwe liefde, die van de dood wil redden, samengaan?
Wel, doorgaans zien we het zo dat God de Vader in Zijn weg de (dood)straf aan Jezus Christus moest geven, en dat deze bereid was om die straf te ondergaan – dit in plaats van de mens, èn om daarmee de menselijke zondeschuld
aan God te voldoen. In het algemeen aanvaarden wij deze leer van ‘verzoening door voldoening’, ook al kunnen
we moeite hebben met de zwaarste straf voor de onschuldige Jezus. Ja, maar wat dan te denken van Jesaja 53:5 toegepast op Jezus? Daar lezen we immers (in de Oude vertaling): ’de straf die ons de vrede aanbrengt’. Toch
mogen we ons afvragen of we die genoemde ‘straf’ gelijk moeten stellen met Gods straf voor Jezus. Wat daarentegen bijbels vaststaat, is dat het Kruis de overwinning op de macht van het kwaad betekent. Geen wonder dat ‘overwinning’ en ‘straf’ de sleutelwoorden zijn in een inleiding. Daarmee wil ik, Ronald van Schouwen, het voortouw nemen in een met elkaar nadenken over het Kruis. Uitgangspunt is en blijft dat het Kruis nodig was om de kloof tussen God en mens te overbruggen; de vraag echter is hòe dat gebeurde. Tot zover dit woord vooraf. Verder
hoop ik dat u voor dit, toch wel aangelegen onderwerp belangstelling heeft.
Zeker in de situatie van nu is het zeer gewenst als u zich van tevoren opgeeft. In principe kunt u kiezen voor één van beide navolgende mogelijkheden: donderdag 4 maart 14.00 uur of donderdag 18 maart 19.30 uur, beide keren in Hemelsblauw. Voor beide momenten geldt dat het zal plaatsvinden indien de corona-maatregelen het toestaan.

U kunt zich opgeven bij: Ronald van Schouwen
E-m: ronwil@vanschouwen.info