Palmpasen

Palmpasen (ook wel Palmzondag genoemd) is de zondag voor Pasen en is het begin van de zogenaamde Goede Week. Palmpasen is de dag waarop we denken aan Jezus die op een ezeltje Jeruzalem binnen reed en werd binnengehaald door een juichende menigte die met palmtakken zwaaide en "Hosanna" riep. Daarna ging Hij naar de tempel en joeg daar alle mensen weg die daar aan het spullen kopen en verkopen waren en gooide alle tafels op de grond ("Het huis van God zal een huis van gebed worden genoemd en gij maakt er een rovershol van.") en genas daarna vele zieken. De schriftgeleerden en hogepriesters die gehoord hadden dat hij de tempel op deze manier ontruimd had, waren boos op Jezus en zochten een manier op Hem ter dood te brengen.
Nog geen week later (op 'Goede Vrijdag') riepen dezelfde mensen die Jezus eerder toejuichten, dat Hij gekruisigd moest worden!
In Rooms-katholieke kerken worden met Palmpasen nog steeds palmtakken gezegend en uitgedeeld. Omdat er in Nederland geen palmen groeien, worden in plaats daarvan takken van buxusstruiken gebruikt. In de kerk wordt het Lijdensverhaal van Jezus verteld. Op Goede Vrijdag, de dag dat Jezus ter dood werd gebracht aan het kruis, wordt dit nog een keer gedaan.
Een van de tradities met Palmpasen is dat kinderen op palmzondagmorgen rondlopen met een palmpasenstok: een versierde stok in de vorm van een kruis, waaraan vruchten, slingers, en verschillende snoepjes hangen. Bovenop kraait een haantje van brood.
Sinds enkele jaren maken wij tijdens de kindernevendienst ook een palmpasenstok.
Daarom ben jij zondag 1 april van harte uitgenodigd in de Rehobothkerk om tijdens de kindernevendienst een palmpasenstok te maken.
Tot dan, namens de leiding van de kindernevendienst.

datum en tijdstip 28-07-2024 om 9:30

datum en tijdstip 04-08-2024 om 9:30