zondag 15 september 2019 om 09.30 uur

Startzondag
Voorganger(s): dhr. Gertjan Pellikaan

Het thema van de startzondag dit jaar is “Een bijzonder verhaal”, en wij willen dat in Honselersdijk vertellen met het verhaal van het gouden kalf (Exodus 32). Daarnaast willen we graag jong en oud betrekken bij dit bekende verhaal.
Dit verhaal kan in deze tijd verschillende aanknopingspunten bieden, in de afgoden van deze tijd zoals de smartphone, of de auto. Maar ook de dingen die we min of meer aanbidden zoals ons werk, ons huis en nog zo veel andere dingen. Hebben we nog wel tijd om onze aanbidding op God te richten? We willen in de voorbereiding naar deze dienst toe vooral de kinderen aan het woord laten. Zij gaan in de periode voor het startweekend met hun ouders in gesprek om over dit verhaal te praten. Welke beelden zien zij bij dit verhaal, wat zien ze er van in onze tijd, en wat zouden we misschien aan die verkeerde aanbidding kunnen doen? Er zal een vragenlijstje verspreid worden onder de ouders via kindernevendienst en de jeugdkerk.
Vervolgens is het de bedoeling dat de antwoorden op deze vragen aan het begin van de kerkdienst besproken zullen worden met de kinderen en dat daarna dan de ouderen in de kerk reageren. Wat doet het verhaal met ons, en hoe reageren we op de antwoorden van de kinderen?
Tenslotte zal onze voorganger, Gertjan Pellikaan dit alles samenvatten en er de wijze lessen uit proberen te trekken.
Hans van Waveren

1. K.I.A. zending

Geen Kindernevendienst
Oppasdienst: Petra van Dijk en Gerda Lindhout

Collecte 15 september Kerk in Actie Zending
Voedsel en medicijnen voor Syrië

Samen met Kerk in Actie ondersteunt onze kerk het diaconale werk van de Syrisch Orthodoxe Kerk. Deze kerk richtte in 2015 een organisatie op voor diaconale hulp, zodat plaatselijke kerken hulp kunnen bieden aan mensen die het hard nodig hebben. In het hele land helpen deze kerken mensen in nood. De Syrische Orthodoxe Kerk wil 600 gezinnen (tijdelijk) onderdak bieden, 500 gezinnen babyvoeding geven, aan 2.000 gezinnen voedselpakketten uitdelen, 110 mensen steunen met medicijnen of een operatie. Om u een indicatie te geven van de kosten: voor 31 euro krijgt een zieke medicijnen, voor 192 euro krijgt een Syrisch gezin een half jaar lang voedselpakketten en een operatie in Syrië kost gemiddeld 382 euro. De inzet en financiële steun van onze kerk is van groot belang voor de kerken in Syrië. Zij kunnen daarmee gezinnen in nood ondersteunen. Ook ons meeleven en gebed zijn hard nodig.
De kerk in Syrië lijdt. Christenen in Syrië willen getuigend en diaconaal aanwezig zijn in de regio, waar de kerk 2000 jaar geleden ontstond. Helpt u mee? Hartelijk dank!
Kijk voor meer informatie op www.kerkinactie.nl/kerkensyrie.