Nieuwe cantate in de morgendienst op Bevrijdingsdag

De cantorij van de Regenboogkerk, voor deze gelegenheid uitgebreid met projectleden, vormden samen een evenwichtig koor van 28 zangers en zangeressen. Een gelijkwaardige muzikale rol hierin hadden kamerorkest Westland Klassiek  https://westlandklassiek.nl/  en organist Gerard de Wit, onder leiding van Alexander Prins. Precies vanaf het moment dat de laatste noten van deze koraalcantate op papier kwamen, in maart, begonnen de repetities. Kenmerkend was de toegewijde inzet van alle medewerkenden, tot aan de uitvoering toe. Ook vanaf deze plaats dank daarvoor.

Koraalcantate “Terwijl wij Hem bewenen”
In het Nieuwe Liedboek (2013) staat lied 644; een bescheiden gedicht van Muus Jacobse op een eenvoudige melodie van Truud Mesdag-Schuurman. Dit kleine lied gaat over hevige tegenstellingen en gevoelens. Deze worden, vanuit de wijdse betekenis van het evangelie over de Emmaüsgangers, in Lucas 24, raak uitgetekend. Daarin zag ik deze koraalcantate, als een verkondiging-in-muziek voor koor, kamerorkest en orgel, met een slotcouplet voor samenzang.

Met muzikale uitdrukkingsmiddelen wordt een vergrootglas gehouden bij de strekking van het lied. Ten diepste is dat een tafereel van doodsgemis en verlatenheid voor degenen die achterblijven, na Jezus’ ontluisterende rechtsgang, vernederende kruisiging en zijn daarop volgende dood. Hij laat, desondanks, van zich horen en zien en maakt zich kenbaar en tastbaar - zijn opstanding. Hij komt in vrede, door deuren die waren dichtgegaan. Met raad en daad en richting: “Opdat wij zouden weten, wat ons te hopen staat …”

Deze cantate is toegesneden op de bezetting van het koor en het orkest Westland Klassiek. Zij repeteren normaal gesproken tweewekelijks op vrijdagavond in Naaldwijk, onder leiding van Ton Wessling. De cantorij repeteert wekelijks op vrijdagavond in de kerk, onder mijn leiding. We zouden graag nieuwe leden verwelkomen, met name sopranen en alten. Voor informatie, graag een e-mail naar pwaprins@gmail.com.

Alexander Prins, cantor-organist

datum en tijdstip 21-04-2024 om 9:30